2013. január 12., szombat

Parti Nagy Lajos: Szódalovaglás


voltam sokat szeretni tárgytalan 
voltam sokat úgy ülni le a vershez 
hogy éppen az legyen több általam 
ki jutott velem egyre kevesebbhez 
voltam sokat aggály áloltalom 
búgócsiga egy kádöbölnyi mélyben 
helybenszabadság önkörforgalom 
irány és forgás szépemlékeképpen 
s mert nem bonthattam magam senkinek 
hát fölkapartam a grammatikát 
feszes kötést a higgadt mondaton 
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – 
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – 
alkatból vérehulló alkalom

Ez igen. Ezek versek voltak a javából. Parti hatása alatt még alig találom a szavakat. Bármit írok, soknak tűnik. Vagy éppen nagyon kevésnek. 
Már kezdtem azt hinni, hogy a szerelemről nem lehet új szavakkal szólni. PNL megcáfolt. Sőt. Talán csak ilyen szavakkal lehet róla szólni, hogy igazán nagyot üssön, gyomorszájra. 
A többi, a nemszerelmesek is remekművek, de engem most előbbiek tudtak igazán megérinteni. Azért ez a fáradhatatlan költői játék, aminek egy árnyalatát Petrinél láttam először, szintén említésre méltó.



Honnan jött maga, kedves Parti úr? Prózában is, lírában is…? Illik így tarolni?!

akkor az ember lángban áll könyékig 
rettegni kezd úristen el ne múlj 
s rettegni kezd hogy sért e könyörgés is 
hiszen szabad vagy múlhatatlanul 
akkor az ember mint újságpapír 
megáll a tűzben ferdén feketén 
ég az arcán az ólom mint a zsír 
a napra cseppent üdvözültekén 
ez a szonett is úgy fordul feléd 
hogy nem egészít és nem is egészül 
kerek szerelmem szép malomkerék 
hol életem maroknyi lisztje készül 
a rettegésem mért is értenéd 
forog forog patakja hangja nélkül

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése