2011. augusztus 12., péntek

Mikszáth Kálmán: A Noszty fiú esete Tóth Marival

Úgy ültem neki az olvasásnak, hogy "jaj ne, megint egy hosszú könyv, valami rövidebbhez lenne kedvem". És ismét felesleges volt ez a nyavajgás! Fordulatos, izgalmas, mulattató és elgondolkodtató történetet olvastam, és igazán élvezetes volt.


Noszty Feri minden rossz tulajdonsága mellett szimpatikus volt. Könnyelmű és hozományvadász széptevő, és mégis: mintha valami megváltozna, mikor Tóth Marival táncol a szüreti mulatságon. A regény végéig sikerült elhitetnie velem, hogy tényleg szerelmes Mariba, komolyan hittem benne, hogy ezegyszer komolyan gondolja a vallomásait. És ez a zseniális hitegető a legutolsó sikertelen próbálkozás után is úgy hajtott el kocsin, hogy van még elég nagy hozományú lány a világon. Mariéval együtt egy kicsit az én szívemet is összetörte.
Tóth Mari nem volt különösebben szimpatikus, bár rosszat se nagyon tudnék róla írni. Inkább semleges.
Tóth Mihály erkölcsisége páratlan, ő a leginkább becsülendő jellemű szereplő. Felesége hiúsága is kedves női szeszélynek tűnik fel ekkora jósággal karöltve.
Malinkáról és Vilmáról még szívesen olvastam volna, akár egy teljes regény terjedelmében is. :) Vilmát valamiért szerettem, Malinka pedig emlékeztet valakire, akit nagyon kedvelek.
Kopereczky Izsák Izráel vicces figura, kissé baleknek, butának tűnik, de így is szerettem. Nem találtam benne rosszindulatot. Közel él a természethez, hát annak törvényei szerint gondolkodik. Bubenyik pedig ördögien ravasz, ha szükségem lenne segítőre egy bonyolult terv kivitelezésében, akkor biztosan rá esne a választásom. Homlódyné pedig nyélbe ütné a házasságom akár Robert Sean Leonarddal is. ;)

Kedvenc részek? Nos, Kopereczky főispáni beszéde viszi a pálmát. Az egész Izsák-Izrael históriát végignevettem. A főkötő-őrök... a gyöngyök kikönyörgése... Tóth Mihály fiatalkora és becsületes meggazdagodása... nem is tudok választani.

Zseniális volt a mű. Csillagos hatos lenne, ha Vilma és Malinka egymásracsodálkozását, beszélgetéseit, pásztoróráit (már ha voltak egyáltalán!) csak pár oldal erejéig bemutatta volna Mikszáth. Így "csak" ötös, de bekerült a kedvenceim közé.



A tudatlanságnak csak egy takarója van – a nyelv; minek azt minduntalan mozgatni?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése