2012. szeptember 22., szombat

Karinthy Frigyes: Nem mondhatom el senkinek

Karinthyt egészen az Utazás a koponyámon körülig a "humoros" kategóriába szorítottam. Azonban újra kellett alkotnom a róla összerakosgatott képet, vagy legalábbis jelentősen kibővíteni: jóval több van benne, mint amit gondoltam. 



Kifejezetten alábecsültem, mindezt úgy, hogy nagyokat nevettem a Szabolcska-átiratain, és a Tanár úr, kéremen. A Capillária is azt erősítette bennem, hogy tud, méghozzá remekül tud komolyabb témákról is írni, és nagyon bölcs gondolatai vannak. A most olvasott versek, ha nem is tartom őket főműveinek, szintén erről tanúskodnak. 

"Struggle for life"

Pajtás, úgy fest, alulmaradtál
A Tétel és Törvény szerint -
Dögödre már hiéna szaglász
S a varjú éhesen kering.

Nem is a falka volt erősebb
Apró vadak tángáltak el -
S hogy írhádon ki osztozik most
Véreb? Veréb? Nem érdekel.

Öklöd, mikor lecsapni kellett
Mindig megállt a féluton -
Jóság volt? Gyöngeség? Nem értem.
Félsz? Gőg? Szemérem? Nem tudom.

Talán csak undor. Jól van így is.
Megnyugszom. Ámen. Úgy legyen.
Inkább egyenek meg a férgek
Minthogy a férget megegyem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése